The Dancer in the Eye: Towards a Multi-Layered Computational Framework of Qualities in Movement
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This paper presents a conceptual framework for the analysis of expressive qualities of movement. Our perspective is to model an observer of a dance performance. The conceptual framework is made of four layers, ranging from the physical signals that sensors capture to the qualities that movement communicate (e.g., in terms of emotions). The framework aims to provide a conceptual background the development of computational systems can build upon, with a particular reference to systems analyzing a vocabulary of expressive movement qualities, and translating them to other sensory channels, such as the auditory modality. Such systems enable their users to "listen to a choreography" or to "feel a ballet", in a new kind of cross-modal mediated experience.
この論文では、動きの表現品質を分析するための概念的なフレームワークを紹介しています。我々の視点は、ダンスパフォーマンスの観察者をモデル化することである。概念的なフレームワークは、センサーが捉える物理的な信号から、動きが伝える品質(例えば、感情)までの4つの層で構成されています。このフレームワークは、計算機システムの開発に必要な概念的背景を提供することを目的としています。特に、表現力豊かな動きの質の語彙を分析し、聴覚などの他の感覚チャンネルに変換するシステムについて言及しています。このようなシステムは、ユーザーが「振り付けを聴く」、「バレエを感じる」といった、新しい種類のクロスモーダルな経験を可能にします。